Kennisbank klaar: 
Adopteren maar?

Zo maken medewerkers optimaal gebruik
van de nieuwe kennisbank

lift adoptie px

Verandering is altijd wennen

Verandering is voor velen lastig. Uit onze ervaring blijkt dat dit niet anders is bij de implementatie van een nieuwe kennisbank. Ook al is het nieuwe platform een stuk gebruiksvriendelijker en is informatie binnen handbereik, toch merk je dat collega’s moeten wennen aan de nieuwe manier van informatievoorziening. 

Start de adoptie

Hoe zorg je er dan voor dat medewerkers bij vragen daadwerkelijk naar antwoorden gaan zoeken in de kennisbank? Voordat collega’s gebruik maken van de kennisbank, zullen zij de kennisbank eerst moeten ‘adopteren’. Dit is niet een stap wat aan het eind van het project nog even geregeld kan worden. Adoptie start bij de ontwikkeling van de kennisbank. Het is onderdeel van je plan van aanpak.

Lift helpt jou bij het ontwikkelen van een adoptiestrategie en ondersteunt met het uitrollen van de juiste communicaiemiddelen. Een onmisbare stap in het geheel, want een kennisbank is pas succesvol als medewerkers deze daadwerkelijk gebruiken. 

De waarde van adoptie

Binnen elke organisatie is er altijd een stroom van ad-hocvragen. Hoe moet ik mijn reiskosten declareren? Hoe vraag ik een nieuw wachtwoord aan? Hoe vraag ik verlof aan? Vaak worden deze via mail, telefoon of aan het bureau beantwoord. Stel je eens voor dat steeds meer medewerkers het antwoord op hun vraag op intranet (in de kennisbank) vinden. Medewerkers krijgen dan weer tijd voor datgene wat ze echt moeten doen. Dit kunnen wij ook nog eens uitdrukken in keiharde cijfers!

Een rekenvoorbeeld met 1 simpele veelgestelde vraag
Stel medewerkers hebben 1.000 keer per jaar de vraag: Hoe declareer ik mijn onkosten? Voor het gemak gaan we uit van €10 per keer dat iemand antwoord moet geven op deze terugkerende vraag. Dit kost je organisatie dus al snel €10.000 per jaar! Beantwoord je deze vraag online op je intranet dan kost het je eenmalig bijvoorbeeld €300. Wanneer 30% van de medewerkers in het vervolg hun antwoord vinden in de kennisbank, dan bespaar je €2.700. Elk jaar weer. Zorg je ervoor dat 50% hun antwoord opzoeken in de kennisbank? Dan loopt de besparing alleen maar op.

Is jouw kennisbank te vinden op een (nieuw) sociaal intranet?

Is jouw kennisbank te vinden op een (nieuw) sociaal intranet? Dan geldt hetzelfde principe; ook hier gaat het om meer dan alleen techniek. Je wilt dat medewerkers het platform graag gaan gebruiken. In samenwerking met Adoptics begeleidt Lift organisaties om te komen tot een communicatieportal waar medewerkers blij van worden.

adoptics x

Wat zeggen klanten

lift cta px

Wij helpen je graag

Wij kijken graag hoe, waarmee en in welke rol we jou kunnen helpen.
Laat het ons vandaag nog weten!

Liever gewoon even bellen? Dat kan! Bel Mendy via 06 417 796 41.

Scroll naar boven